Friday 31 May 2013

Kasih sayang yang terkubur.

Assalamu'alaikum..

 Post yang pertama dari saya, merupakan kisah yang terjadi pada hari yang sebelumnya. Kisah yang menyedihkan bagi saya. Manakan tidak.. Saya bukan hanya hilang seorang kawan, malah saya juga kehilangan seorang yang paling saya sayangi. Tidak pernah lagi seorang jejaka yang boleh saya anggap sebagai kawan, abang dan seseorang yang istimewa di hati saya.

Tetapi apakan daya.. Dalam jangka masa setahun persahabatan kami.. Terlalu banyak dugaan yang menimpa kami.. Saya dan dia bukan tidak pernah cuba mempertahankan persahabatan ini.. tetapi hati yang terluka tidak mampu difahami oleh sesiapa.

Perkenalan kami setahun lalu tidak dapat saya lupakan sama sekali. Perkenalan saya dengan seorang jejaka yang sangat soleh pada pandangan mata kasar saya. Selama setahun ini banyak yang saya pelajari dari dia. Diri saya sendiri banyak yang berubah kearah kebaikkan. Malangnya, persahabatan yang terjalan tekubur begitu sahaja semalamnya. Hati mana yang tidak sedih, kehilangan seseorang yang paling disayangi. Namun saya akur dan pasrah.. ini kehendak Allah. Mungkin inilah caranya Allah ingin memisahkan kami berdua. Mungkin saya tidak cukup baik untuk dirinya yang terlalu baik. Yang hanya mampu saya lakukan ialah berdoa untuk kebahagiaannya dunia dan akhirat insya Allah.

Setahun yang lalu, pada tarikh dimana saya kehilangan arwah nenek yang paling saya sayangi, dia bertemu dengan saya di majlis tahlil arwah. Tetapi apa yang pernah dia katakan, dia tidak begitu cam akan rupa saya pada ketika itu. Almaklumlah, terlalu ramai orang. Apa lagi saya! Yang hadir kesemuanya berjubah putih berserban dan bersongkok.

Beberapa hari selepas itu, si dia menegur saya di MukaBuku menanyakan hubungan saya dengan isteri gurunya. Perbualan kami hanya berhenti setakat itu dan selepas itu si dia "add as friend" saya di MukaBuku. Beberapa bulan berlalu pada hujung bulan August, kami kembali berkenalan dan sejurus itu terus menjadi rapat. Mulai dari saat itulah saya mulai kenal hati budi si dia. Seorang yang sangat manja dan sangat memahami.

Kami akui menyayangi antara satu sama lain kerana Allah. Tetapi tidak ada unsur "BGR" disitu kerana kami tahu akan hukum hakam Allah. Takut dengan hukuman Allah. Biarlah Allah sahaja yang menentukan siapa jodoh yang terbaik untuk kami.

Tetapi melihat keadaan kami sekarang bagai dua orang asing yang saling tidak mengenali kerana buah mulut orang yang pernah kami percayai, fitnah yang ditimbulkan.. Kami terpaksa membawa haluan masing2.. Dalam sejarah persahabatan kami, dia "unfriend" saya di MukaBuku. Saya mungkin tahu apa sebabnya dia lalukan sebegitu tetapi saya tidak boleh menuduh melulu. Jadi mengetahui hal itu, saya telahpun membuat keputusan untuk menyanyakan sendiri kepada si dia. namun tiada balasan. Saya tahu sekarang dimana tempat saya berdiri. Mungkin ini kiriman ringkas saya kepada dia yang terakhir. Mengharapkan agar dia mengampunkan segala kekhilafan saya selama kami menjadi sahabat dan sudah tentu, saya mendoakan kebahagiannya dunia dan akhirat. Insya Allah..

Wassalam

No comments:

Post a Comment