Sunday 2 June 2013

Hatiku tidak tentu arah

Assalamu'alaikum

Alhamdulillah hari ini dan semalam telahpun saya tempuhi dengan tenang.. Tidak ada gunanya mengenangkan orang yang telahpun melupakan kita ia tidak? Semalam, datang ke Muhammadiyah dengan pembelian 3 batang bunga ros plastik rekaan warga2 emas yang berbeza warna (putih, merah jambu gelap dan merah jambu terang) sedikit sebanyak mengubati sedikit kesedihan di hati.. Hari ini pula, kehadiran atok di rumah, menenangkan jiwa yang bergelora sampai saya terlena dibuai mimpi yang entahkan indah ataupun tidak.

Keesokan hari pulak saya akan menduduki peperiksaan Peringkat O Bahasa Melayu. Saat ini,hanya Allah sahaja yang tahu perasaan saya. Gementar, Gemuruh semuanya ada. Manakan tidak, peperiksaan yang akan menentukan masa hadapan saya akan saya tempuhi esok. Walaupun hanya Bahasa Melayu.

Ditambah lagi dengan perasaan sayu, mengenangkan kata-kata atuk tadi sebelum pulang,

"**********, hari sabtu datang2lah.."

Ya Allah, sungguh sayu hatiku ketika itu. Baru sahaja saya terfikir ingin menjauhkan diri dari ahli keluarga dan rakan2 yang selama ini sedikit sebanyak menyakitkan hatiku sampailah saya menamatkan kesemua peperiksaan Peringkat O saya, namun dengan kata2 atuk itu, saya seperti baru tersedar akan kekhilafan sendiri. Atuk tidak pernah melakukan kesilapan. Kenapa pula saya tergamak ingin mengabaikan atuk? Lagi2 apabila atuk seperti kelihatan sedih mengingatkan arwah nenek. Tinggal atuk sahaja yang saya tinggal saat dan ketika ini selain dari mama dan baba saya. Ketiga2 orang yang saya sayangi telahpun dijemput Ilahi.Ya Allah ampunkan daku.. Astaghfirullah.. Insya Allah, jikalau diberi kesempatan dan masa, ********* akan sesekali datang menziarahi atuk.. Tidak terlintas di benak dan fikiranku untuk melepaskan tanggungjawabku yang satu itu.

Sampai disini sahajalah buat masa ini. Jikalau diberikan lain kesempatan, akan saya update blog saya yang tidak seberapa ini. :)

Wassalam


No comments:

Post a Comment